Alex Baciu: Călător în prezent

Are forţa expresiei plastice, a gestui precedat de intensităţi şi diversităţi cromatice, desenului sigur şi expresiv. A asimilat lecţia înaintaşilor însă selecţia lui afectivă îl face să fie mai apropiat de acţion painting şi suprarealism, aducând însă argumente noi, sugerate de repere ale civilizaţiei contemporane şi ale ecletismului ei cultural. Are imaginaţia şi fantezia necesară deschizătorului de drumuri, fiind totodată argumentat conceptual. Acestea mă fac să cred că are toate atuurile pentru a se impune, doamnelor şi domnilor, cortina s-a ridicat, este momentul lui Alex Baciu!

În ceea ce priveşte demersul tău plastic, ai teme dinainte stabilite sau acestea sunt doar pretexte pentru explorari picturale ?

La un moment dat, temele  devin şi işi iau rolul de explorări picturale, dar asta dacă vrei sa exploatezi mai mult subiectul. Ca artist trebuie sa fii intr-o continua cautare, dar asta nu inseamna ca devii un cercetator de subiecte, ci mai degraba de mesaje. Nu am nici teme stabilite si nici pretexte pentru viitoarele lucrari. Nu imi impun in mod deliberat ceea ce va urma.

Becul, televizorul, mira, bicicleta,cortina roşie, sunt laitmotive ale lucrărilor tale. Există o filosofie proprie în ceea ce priveşte semnificaţia acestora?

O da, este un regn pictural creat de mine pornind de la bicicleta (calatoria) care isi imprumuta pentru urmatorul simbol cercul, care se regaseste in televizorul circular ce devine mobil datorita perpetuarii sale si ajunge un purtator al calatoriilor noastre in timp. Becul -element primordial al epocii moderne ce indica civilizatia. Ne schimbam receptivitatea, trairile se multiplica  la orice pas; credem ca lucrurile devin statice, de fapt se intampla contrariul, se mentin active, se transforma.

Atunci când apar în prim plan, luând în considerare reperele vestimentare ale personajelor din lucrările tale, am putea spune ca ele aparţin unor perioade anterioare, respective barocului, rococoului. De ce utilizezi în compoziţiile tale astfel de personaje alături de sugestii ale contemporanităţii (stâlpi electrici, televizoare)?

 

Pentru ca pur si simplu traim intr-o lume a contrastelor, iar semantica lor este vasta. Ne place sa vedem un Rembrandt intr-un televizor de al lui Nam June Paik, sa vedem proiectii 3d pe o cladire de stil victorian sau secession de ce nu si un guler elisabetan la filetul unui bec?

 

Suprapui traseelor creeate din pensulaţii energice mici figuri antropomorfe care le parcurg, de obicei pe bicicletă. Crezi că în absenţa acestor personaje unele dintre lucrările tale ar fi pecepute ca nişte lucrări abstracte ?

Nu in acele mici detalii consta realismul lucrarii mele, ci acele detalii apartin piramidei elementelor realiste din acele lucrari.

Există influenţe în creaţia ta, la nivel tematic, de tip futurist sau la nivel morfologic de tip fovist, expresionist ?

Da, in ziua de azi nu ne mai indentificam cu claritate pornirile artistice si genurile lor sunt rezultatul direct al cunostiintelor noastre si direct proportional cu cultura fiecaruia. As prefera sa fiu considerat ca un admirator al tasismului si al suprarealismului.

Ţi-ai imaginat vreodată spaţiul unei o picturi create de tine ca fiind unul real, tangibil?

Intrebarea asta imi aduce aminte de gandurile ce imi strafulgerase mintea atunci cand un domn ma intrebase referitor la lucrari : "pentru ce piesa de teatru este acest decor”? Pentru acel domn lucrarile urmau sa continue practic cealalta jumatate a scenei, din piesa de teatru, si sa devina o oglinda a realitatii.

Care este părerea ta vis-à-vis de piaţa artei, galeriile din România ? Curatorii sunt receptivi, sprijină tinerii artişti aflaţi la debut ?

Privesc cu optimism piata artistica chiar daca in momentul de fata este destul de dezechilibrata. Ne-am obisnuit sa folosim din ce in mai mult termenul de curator, poate daca il vom si implementa, va deveni o meserie la adevarata ei semnificatie. Termenul de curator este neclar neavand o fundamentare teoretica si practica in Romania. Poate trebuie aplicata si respectata o ierarhie care este clar inteleasa in alte tari artist-curator-galerist-manager. Artistii sunt cei care cauta curatorii si nu cum ar trebui sa se intample in mod firesc, sa fie ei cautati de catre curatori. 

Interviu realizat de Victor Gingiu

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *