Cezar & Ovidiu Popa – Traseul responsabilităţii artistice

Până pe 19 noiembrie, la Galeria Anaid Art poate fi vizitata expozitia "2012" semnată Cezar şi Ovidiu Popa, curator: Diana Dochia

Wasted land, ulei pe panza, 100×200 cm, 2009

Cezar Popa, Destin, ulei pe panza, 100×150 cm, 2010

Cum v-aţi hotărât amandoi să alegeţi acest drum – pictura?

Desenam foarte mult de copii şi părinţii au luat măsuri şi ne-au dat la un liceu de profil – Nicolae Tonitza. De aici am descoperit amândoi pictura ca fiind un mod de exprimare, dar si un mod regăsire personală.

Lucrările voastre au un aer enigmatic, cu multe simboluri încriptate. Ce mesaje doriţi să transmiteţi prin intermediul acestor simboluri?

Intr-adevar, simbolurile domină în acest proiect amplu. Am dorit să avem o interpetare simplă pentru ca arta noastră să poata fi apreciată de un public larg. Triunghiul este un element ce defineşte echilibrul perfect dintre divinitate, om şi pământ. De asemenea, în lucrări, întâlnim ochiul Divin, element ce evidenţiază omniscienţa şi omniprezenţa Divinităţii. Putem remarca şi natura ocultă a îmbinării dintre triunghi şi ochiul Divin, lucru ce face ca lucrarea să fie dominată de un aer misterios, dar şi foarte atent plasat în contextul lucrării de artă. Dacă studiem cu atenţie lucrările putem observa că elementul simbolic îşi parcurge traseul de la o lucrare la alta.


Cezar Popa, Legacy, ulei pe panza, 150×200 cm, 2010

Cezar Popa, Shadow, ulei pe panza, 80×120 cm, 2010

Ovidiu Popa, Ovidiu Popa, Sarakiel, ulei pe panza, 100×120 cm, 2010

Ovidiu Popa, Taste of freedom, ulei pe panza, 100×70 cm, 2010


Povestiţi-ne mai multe despre tema expoziţiei voastre "2012" pe care tocmai aţi inaugurat-o la galeria Anaid.

Am ales acest nume deoarece tema este foarte reală şi plină de înţeles în contextul actual. Ceea ce ar trebui să nu ignoram este apropierea scadenţei. Omenirea îşi va folosi moştenirea şi capacitatea de reînviere şi de reabilitare a valorilor reale, reuşind în ultima instanţă să elimine răul care a otrăvit-o mii de ani la rând, şi, în acelaşi timp, vom putea asista la renaşterea noii lumi.
Punctul de plecare a fost civilizaţia Maya, o civilizaţie din zona Americii Centrale, ce a înflorit între anii 2000 îe.n şi 900 e.n., care a  disparut într-un mod misterios. Această civilizaţie a lăsat în urmă o serie de monumente impresionante şi dovezi ale unor cunoştinţe matematice şi astronomice de neegalat în lumea antică. Una dintre cele mai controversate moşteniri este calendarul mayaş, care are o durată de circa 26 000 de ani şi se termină în 2012.

Cezar Popa, 2012, ulei pe panza, 116×120 cm, 2009

Picturile voastre necesită o muncă laborioasă. Care sunt etapele premergătoare ale acestui proces?

Totul începe de la o simplă pânză tratată corespunzator şi un desen riguros. Apoi, în atelier, ne consultăm unul cu celalalt; au loc etape de corectură şi trebuie specificat faptul că noi lucrăm împreună la toate lucrările. Fiecare dintre noi devine pe rând ucenicul celuilalt; aşa lucrăm de 12 ani şi aşa am rămas. Considerăm ca artistul are o răspundere de trei ori în plus fata de cineva care nu este artist. Arta, prin menirea sa, nu poate fi decât frumoasă. Este păcat să laşi în urma ta o artă urâtă, dar mai sunt şi cazuri de acest gen….

Principala sursă de inspiraţie o reprezintă viaţa; viaţa de zi cu zi, cu frumos şi urât, cu bine şi rău, cu tot ce are ea prezent.

Ovidiu Popa, Over and over, ulei pe panza, 79×70 cm, 2011

Având în vedere că lucraţi împreună, cât de mult vă influentaţi unul altuia lucrările şi cum reuşiţi să vă păstraţi individualitatea în acest proces?

Este important să ne consultam dar totul se întâmplă până la un punct în care eu nu intervin peste lucrarea fratelui meu, el nu intervine peste lucrarea mea, de aici şi păstrarea individualităţii şi a personalităţii artistice fiecăruia dintre noi .

 

Ovidiu Popa, Irreversible, ulei pe panza, 60×140 cm, 2010

Care credeţi ca sunt diferenţele între piaţa de artă est-europeană şi piaţa de artă vestică?

În vest există piaţă, iar în est încă NU pentru că schimbările politice care au avut loc după venirea la putere a comuniştilor au produs şi schimbări sociale majore. Este răul cultural pe care comunismul l-a generat ani la rând fără să dea voie pieţei de artă să existe pur şi simplu; de aici, toate s-au legat. În România, a investi bani în artă este o raritate; tot ce putem spune este că la noi în ţară, arta plastică nu şi-a regăsit locul pe care îl merită. A rămas “Cenuşăreasa“ artelor. Se investesc sume mari în maşini de lux pentru că avem saloane şi reprezentanţe auto, însă galerii de artă mai puţin. Din păcate, o maşină se devalorizează după 2-3 ani, iar unei opere de artă îi creşte valoarea în timp şi nu mai scade. Este un aspect pe care mulţi posibili investitori în artă nu îl înţeleg.

O naţie se ridică prin cultură şi artă.

www.ocfineart.ro

Interviu realizat de Elena Andrei

Ovidiu Popa, We won’t forget you James, ulei pe panza, 100×70 cm, 2008

Cezar Popa

Data nasterii: 6 iunie 1978
Trăieste si lucrează în Bucuresti

Studii:
Universitatea Natională de Arte Bucuresti, sectia Pictură, Liceul de Artă Nicolae Tonitza;

Activitate artistică

Expozitii de grup

2011 – TEN, E.A. Gallery, Bucuresti;
2011 – TEN, Caellum Gallery, New York, U.S.A.;
2011 – TEN, Galeria Catacomba UNA, Bucuresti;
2009 –  Membru în echipa proiectului de instalatie/obiect de tip happening „22“ care a avut loc pe data de 22 decembrie 2009 în P-ta Universitătii cu ocazia comemorării a 20 de ani de la evenimentele din 1989;

Expozitii personale

2011 – 2012, Anaid Art Gallery, Bucuresti.

Ovidiu Popa

Data naşterii: 6 iunie 1978
Trăieşte şi lucrează în: Bucureşti

Studii:
2008-2012 – Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, secţia pictură;
1993-1998  Liceul de Artă Nicolae Tonitza;

Activitate artistică

Expoziţii de grup
1997 –  IMAGINI, Liceul de Arte Plastice N.Tonitza,Bucuresti.
1998 – Expozitie de grup, Café Indigo,Bucuresti
2011 – TEN, E.A. Gallery, Bucureşti;
2011 – TEN, Caellum Gallery, New York, U.S.A.;
2011 – TEN, Galeria Catacomba UNA, Bucureşti;
2009 –  Membru în echipa proiectului de instalaţie/obiect de tip happening „22“ care a avut loc pe data de 22 decembrie 2009 în P-ţa Universităţii cu ocazia comemorării a 20 de ani de la evenimentele din 1989;

Expoziţii personale

2011 – 2012, Anaid Art Gallery, Bucureşti.

Share

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *