CRINA CRANTA

Daca la auzul  cuvantului „a glazura” va imaginati o prajitura apetisanta si cu multe  E-uri, s-ar putea sa va inselati. Daca pe langa glazura va mai ajung la ureche expresii „grele” cum sunt „tehnica snurului” sau „tragerea la roata”, nu mai e nici un dubiu: nu sunteti la cofetarie ci in universul artei ceramice. In interviul de azi, tanara ceramista Crina Cranta ne-a vorbit cu mare daruire despre cateva din secretele acestei arte, dar si despre secretele sale personale: atunci cand nu se joaca cu focul la cuptorul de ars, se joaca cu mingile de foc (fire poi). In ambele cazuri, Crina e spectaculoasa.

 Cum s-a nascut dragostea ta pentru arta ceramica?

Am inceput sa fac ceramica impreuna cu sora mea care era pasionata de etnografie si traditii romanesti. Eu eram pasionata de transformarea materiala a lucrurilor. Faceam tot felul de experimente si cuptorase unde incercam sa ardem obiecte dar ne ieseau toate negre. Aveam pe atunci 14 ani. Am dat apoi la liceul de arta deoarece ai mei m-au indrumat catre asta considerand ca am talent. Dupa un an  m-am mutat de la design vestimentar la ceramica, o sectie considerata slaba. Intr-adevar cand am facut eu liceul nu avea cuptor de ars. Initial nu mi-a placut nefiind practic nimic de invatat, dar fiind intr-un mediu care avea cel putin ca interes teoretic, ceramica, m-a ajutat mult sa evoluez in domeniu. 

Care sunt etapele principale in crearea unui obiect ceramic ?

Am invatat sa construiesc obiecte de mari dimensiuni si cu timpul am invatat sa ard cum trebuie si sa le glazurez (colorez). Etapele astea sunt : din materia prima (care pentru incepatori este pamantul, apoi se poate lucra in gresii, portelanuri si faiante) se face obiectul (prin ridicare din placi, prin tehnica snurului, prin turnare, tragere la roate, etc.) care se lasa la uscat in functie de dimensiunile sale. Cand se baga la cuptor daca nu este uscat complet poate fisura. Glazurarea se poate face si inainte de ardere dar indicat este dupa o prima ardere pentru ca ciobul sa fie mai rezistent. Este mai costisitor asa dar mai sigur.  

Ce anume te inspira sa creezi?

Ma inspira… propriul meu univers interior care e foarte bogat, contactul cu toti oamenii minunati din jurul meu…impactul cu viata…  

Ce loc are inovatia in creatia ta? Cum te raportezi la directia clasica, academica? Dintotdeauna am fost noncomformista in stil si nu am tinut cont de vreo bariera academica. Asta mi-a adus numeroase prejudicii si multe dintre lucrari au murit prematur dar in ceea ce priveste stilul personal nu fac compromisuri.. e singurul lucru care ma leaga de mine insami.. cat despre inovatie.. este bine delimitata de cadrul necesitatii care a generat impulsul creator.

Opera ta are influente religioase

Are influente mistice .. Mistica se leaga de spiritual si de o anumita constiinta universala, originara si autentica..  de conexiunile dintre spirite si de marile cicluri de viata..  Imi place sa fac stenciluri, sa tricotez, ma mai joc si cu focul (fire poi)

Ce afinitati ai cu alte discipline artistice?

Eu personal merg pe principiul comunicarii dintre arte si alte domenii. Imi place sa si pictez, in principal pereti, sa fac stenciluri, sa tricotez, ma mai joc si cu focul (fire poi), am o gramada de idei de case si decoratiuni interioare, dar fiindca ideea nu e de ajuns ci e necesara si stiinta transpunerii ei in realitate am dat la arhitectura de interior.  

Din experienta ta de pana acum, consideri ca ceramica e o arta care se bucura de apreciere pe piata romaneasca?

Daca apreciere inseamna ca un ceramist sa poata trai din asta, nu, nu se bucura de apreciere. Este un domeniu de nisa care are putini cumparatori. Asta si poate pentru ca ceramica este destul de dificila, sunt putini ceramisti iar efortul depus in atelier pentru lucru nu mai face loc si altor activitati de autopromovare.

Esti acum la inceputul carierei. Care sunt asteptarile tale pe viitor?

Imi doresc sa am un atelier propriu complet echipat. In rest vine de la sine totul. Nu am asteptari.

Ce-ti place sa faci in timpul liber?

Sa stau, imi place enorm sa stau si sa privesc spectacolul vietii. Nu prea apuc sa fac asta.

Cu ce gen de muzica sau cu stilul carei formatii sau al carui solist ai asocia lucrarile tale daca ai face o paralela simbolica?

Ha, nu m-am mai gandit la asta. Am lucrari foarte diferite. Ca sa nu bag totul intr-o oala, ca nu e corect, voi aduce un exemplu concret.. Pai Simbionii imi recreeaza o stare asemanatoare cu melodia  Everloving de la Moby, si Piramida Timpului cu melodia Ahccai de Mari Boine…       

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *