Florin Sidău: Descompunerea anatomiei practice

Florin Sidău transfigurează omul și-l reprezintă în lucrările sale franc, fără ascunzișuri sau dulcegării. Lumea cosmetizată își pierde magia aparentă și descoperim materia brută a universului cotidian în care iluziile se găsesc la tot pasul și superficialul e literă de lege. Tânărul sculptor știe să pătrundă dincolo de evidențele practice ale vieții contemporane și să arate cu sinceritate adevărata față a ființei umane.

 Sclav in tranzitie, vedere laterala, rasina, fibra de sticla, kit auto, 30x28x37, 2010

Sculptura este o exprimare artistică care poate face tangibile în 3D cele mai abstracte idei până la cele mai realiste. Care este procesul interior care generează ideile de la care pornesc lucrările tale?

Nu ştiu exact dacă este un proces interior, mai degrabă cred că este unul exterior deoarece ideile îmi vin din unele întamplări care au loc în viaţa mea şi chiar de la oamenii pe care îi întâlnesc, oameni pe care îi văd pe stradă. Mediul social în care trăim îmi generează aceste idei.

Cum ajunge o idee să devină o sculptură propriu-zisă? Ce pași urmezi în realizarea unei lucrări?

Mai întâi se naşte ideea, o analizez, o pun pe hârtie, o modific, aceasta servindu-mi deseori ca punct de plecare în dezvoltarea altor idei mult mai bune decât cea iniţială. Uneori, le dezbat cu prietenii, colegii de breaslă, pentru a le afla părerea şi a găsi un numitor comun, adică îmi doresc ca lucrarea finală să-mi placă şi mie, dar şi celor care o privesc şi o ating.

Oricum, în timpul realizării unei lucrări, ideea se schimbă pe parcurs sau este dusă mult mai departe decât ceea ce a fost la început. Pe de altă parte, am şi momente când îmi vin idei bune care nu au nevoie de nicio alterare şi le transpun direct în lucrări. În ultima perioadă m-am folosit de modelajul în lut ca pas intermediar al redării ideilor mele, după care din lut se transpune în materialul finit dorit.

  

Holy instruments, rasina, fibra de sticla, kit auto, 30x28x37, 2011

Există o legătură profundă între sculpturile create și artistul care le plăsmuiește. Ce materiale dau viață cel mai bine acestei legături?

În cazul meu, nu este doar un singur material, ci trei: răşina, fibra de sticlă şi kitul auto. Acestea sunt materialele pe care le folosesc de aproape 4 ani, dar desigur, îmi place şi piatra, şi lemnul şi cred că în viitor o să le combin cu răşini. În momentul de faţă, răşina mi se pare cel mai potrivit, dacă nu şi singurul material care îmi permite să-mi realizez ideile, lucru ce nu ar fi posibil cu alte materiale.

Lucrările tale vin ca o metaforă ironică, câteodată înfricoșătoare a lumii în care trăim. Ce mesaje redau ele dincolo de aceste prime aparențe?

Da, lucrările mele au o tentă ironică şi sunt uneori înfricoşătoare, şocante. Nu întâmplător sunt aşa, deoarece eu vreau ca aceste lucrări să fie privite ca un manifest împotriva tuturor lucrurilor negative pe care le face omul şi care se răsfrâng asupra sa, începând de la mutilarea propriului corp, pentru a-l face tânăr şi perfect, până la autodistrugerea lui prin comportament, gesturi, gânduri, etc. Urmărind acest lucru, scopul meu nu este să reprezint cât mai fidel figura umană şi să respect întocmai anatomia, ci accentul cade doar pe conceptul lucrărilor mele.

Ai o serie de lucrări intitulate Sclavi. În sculptură, conceptul sclavului a fost reprezentat în diferite moduri de-a lungul secolelor. Ce simboluri ascund sclavii tăi contemporani?

„Sclavii“ mei reprezintă omul contemporan care poartă o luptă intensă cu societatea, omul care devine un martir, care indiferent de ce probleme are sau ce lucruri i se întâmplă, reuşeşte să se adapteze la schimbări (Sclav în tranziţie, 2010 şi Sclav în roz, 2010) dar reprezintă şi individul care refuză schimbarea, devenind un inadaptat (Sclav bulimic, 2011) 

 Sclav in tranzitie, rasina, fibra de sticla, kit auto, 30x28x37, 2010

Sclav bulimic, rasina, fibra de sticla, kit auto, 25x23x65, 2011// Sclav in roz, rasina, fibra de sticla, kit auto, 40x24x178

Dacă ar fi să alegi o lucrare din toată creația ta de până acum care să manifeste cel mai bine ce urmărești tu ca artist, care ar fi aceea?

Cred că aş alege două lucrări: Sclav în tranziţie şi Pretty woman, pentru că ele reunesc toate punctele mele de interes: autodistrugerea, deformarea, identitatea, dezumanizarea.

 

Pretty woman, rasina, fibra de sticla, kit auto, 25x27x43, 2009

Ne poți împărtăși câteva din sursele tale de inspirație care au avut o influență asupra universului tău creator?

Da, ar fi câtiva artişti ca Bruce Nauman, Gavin Turk, Jeff Koons, Kiki Smith, Patricia Piccinini, Maurizio Cattelan. Ei prezintă figura umană într-un mod ironic, abordând diverse teme din viaţa de zi cu zi, teme politice, deformări sau transformări ale corpului uman. Elemente ca acestea se regăsesc şi în sculpturile mele.

Ce-ți propui pentru următorii ani și la ce expoziții îți putem vedea lucrările în viitorul apropiat?

Pentru următorii ani îmi propun să lucrez cât mai mult şi să particip la cât mai multe expoziţii, iar pentru anul acesta, sper la o expoziţie personală în Timişoara. Pe la sfârşitul lui iunie voi participa la un simpozion de sculptură în Danemarca.

Omul care aude tot, rasina, fibra de sticla, kit auto, 26x37x45, 2009//Omul care aude tot, vedere spate, rasina, fibra de sticla, kit auto, 26x37x45, 2009

Manipulare, rasina transparenta, kit auto, 15x18x36, 2008

Manipulare, vedere laterala rasina transparenta, kit auto, 15x18x36, 2008

Cum îți petreci timpul liber (ce muzică asculți, ce filme vezi, ce cărți citești… )

De obicei, timpul liber îl acord lucrărilor, mai citesc cărţi legate de domeniul artelor plastice şi urmăresc filme documentare de artă. Pe lângă acestea îmi plac filmele lui Alfred Hitchcock, sau filme ca Pulp Fiction, Temple Grandin…; iar muzica: Bach, Chopin … Red Hot Chili Peppers, U2, Coldplay, Hooverphonic ….

www.florinsidau.blogspot.com

Interviu realizat de Elena Andrei

  Share

Florin Sidău

Trăieşte şi lucrează in Timişoara

2009  Doctorat, Facultatea de Arte, Universitatea de Vest, Timişoara
2007-2009  Masterat sculptură, Facultatea de Arte Plastice, Universitatea Naţională de Arte, Bucureşti;
2003-2007  Facultatea de Arte, Universitatea de Vest, Timişoara, secţia Sculptură                                                                  
1999-2003  Liceul de Artă, Baia Mare.
 
Activitate artistică
(extras)
 
2010 Să nu ucizi, Halele Timco, Galeria Călina, Timişoara;
2010 Rădăcini, Galeria Pygmalion, Casa Artelor, Timişoara;
2010 Expo Recreativ, Centrul Areopagus, Timişoara;
2010 Salonul anual de artă UAP, Muzeul de Artă, Timişoara.
2009 Expoziţia de sculptură De Magister. In memoriam Peter Jecza, Galeria Helios, Timişoara;

Simpozioane

2009   Simpozionul internaţional de sculptură în lemn de la Caransebeş, România;
2008   Simpozionul de sculptură Art Rustica, Sevlievo, Bulgaria;
2008   Simpozion de sculptură în piatră, Fundaţia Interart Triade, Timişoara;
2007   Simpozionul de sculptură de la Lesencetomaj, Ungaria
 

Citeste aici numarul de primavara al revistei ArtClue. Solicita revista in format pdf aici>>

 

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *