Picto-rama zilei: Beniamin Popescu

 

Autoportret, ulei pe panza,200×600 cm

Autoportret, ulei pe panza,200×600 cm

Clar-obscur, ulei pe panza, 220×150, 2009

Premeditare, ulei pe panza, 200×300 cm, 2011

Premeditare, ulei pe panza, 200×200 cm

Beniamin Popescu

Data nasterii: 07. 09. 1989
Traieste si lucreaza in Bucuresti

Activitate artistica

Proiecte realizate

Clar-obscur
Făcând o micã incursiune în operele artiştilor contemporani care au abordat corpul ca fragment, am încerca sã stabilesc direcţiile de reprezentare şi simbolistica recreatã în jurul corpului pentru a stabili cadrul referenţial în care am încercat sã-mi dezvolt proiectul. Confruntarea directã cu un corp diferit a fost unul din mijloacele utilizate de artistele feministe în anii 70 pentru  a desfiiţa conceptele totalitariste de rasă sau gen.

Autoportret
Discursul meu plastic foloseşte reproduceri ale unor secvenţe din (1941-1944), desprinse, şi regizate într-o viziune proprie, ce se raportează la prezent.
"În actualitatea  marcată foarte puternic de consumism, mercantilism, manipulare mediatică, asistăm la o răsturnare de situaţii: la mitizarea unor lucruri sau unor persoane şi la demitizarea, în contra balans, a celor ce constituiau regulile de funcţionare ale unor tipuri de societăţi mai vechi.”
Opţiunea mea pentru un astfel de subiect poate fi argumentată prin faptul că documentarea imagistică pentru acest proiect este constituită din căutări de imagini accesibile prin conexiunea la internet. Am ales să recrez “portretul robot” al evreului , imagine care a populat de atâta timp imaginarul colectiv şi cu care privitorii sunt deja obişnuiţi şi să le ofer acestora un loc confortabil în scaunele integrate simbolic, într-un spaţiu contemporan pe care am ales să-l regizez. Cu toate acestea, invitaţia mea nu presupune acceptarea forţată a acestei fuziuni bizare între imaginea simbolic istorică şi cea contemporană. Privitorul este liber să o respingă, lăsând locul gol unui alt privitor pentru care aceast univers regizat de mine nu reprezintă un pericol, o demitizare sau o trecere în peiorativ a valorilor trecutului.

Personajele ies, simbolic, din decupajele digitale, fiind organizate într-un context care pune în contrast epoca din care au fost desprinse, cu epoca în care au fost regizate, crezând, că este necesar în a reda anumite secvenţe care au afectat climatul cultural, asa cum este el. Lucrările care compun proiectul, au ceva din hârtiile stelare ale Antichităţii sau Evului Mediu : compoziţiile unind doua teritorii pe care le văd ochii tuturor, dar stabilind legături care sunt numai ale fanteziei pictorilor. Astfel în acest proiect, încerc să fac înţeles paradoxul pe care fiecare dintre noi l-a trăit prin distanţa care se creează între primul gând, ideea născută a cărei prospeţime e fascinantă şi felul în care aceasta ia formă, se concretizează şi se rupe de raţiunea artistului pentru a deveni imagine palpabilă. Acest prim gând nemetamorfozat prin forma rămâne cel mai pur aspect al conştiinţei noastre, imaginea acesteia oferită spre contemplare publicului îndepărtându-se considerabil de acest univers intim şi pur al gândului.

In curs de realizare
           
Premeditare
Tema proiectului meu este ,,premeditare’’, in care prezint corpul ca fragment. Prin compozitiile realizate, corpul vazut ca fragment isi pierde claritatea criticii ca intreg coerent. Am vrut sa creez niste imagini ambigue, corespunzatoare unor momente de imobilizare a corpului viu. Incercand sa resping o abordare a imaginii idealizate despre corpul uman, am  surprins vulnerabilitatea fiintei umane, inocenta si multiplicitatea sa. Corpul sau fragmentele de corp nu au nici un control asupra lor, ele inceteaza sa fie autonome, sa functioneze ca un organism, devenind animate de o forta exterioara, de un alt corp invizibil ale carui actiuni sunt vizibile prin consecintele pe care le lasa asupra individului, prin modificarile si manipularile la care acesta le supune. Astfel, proiectul meu se vrea a fi o opunere la adresa societatii de consum, care se afla intr-un continuu proces in crearea de noi nevoi consumatorilor. Relativizand constant limitele absurdului, corpul uman devine materie premeditata spre degradare. La nivel vizual, am pus accentul pe fragmentele de corp, care dau nastere incertitudinii in recunoasterea explicita a abuzului adus in discutie. Preocuparile mele artistice se indreapta spre o zona de realism, constient fiind, ca sunt atras de totalitatea imaginilor care m-au inspirat  din intreg circuitul contemporan. Folosesc colajele digitale ale imaginilor ce servesc ca documentare (consider ca arta trebuie sa inmagazineze energia epocii in care a luat nastere). Desi m-am folosit in demersul meu de aceleasi mijloace, prin care cultura de masa are acces la informatii, nu m-am lasat influentat de limitele acestora, ci am incercat sa duc mai departe, in mod personal, imaginea-cliseu, pe care publicul avid de consum o popularizeaza constant. Imaginile obtinute nu sunt simple ,,comentarii ale zilei’’, si semnificatia lor nu ramane legata de aceea a evenimentului care le-a prilejuit sau de efectul psihologic produs asupra privitorului. Inspirate de faptele epocii in care traim, tintesc sa le puna in evidenta intelesurile tragice ; acesta este, de altfel, sensul genului artistic, ca atare, si el se desluseste cu limpezime in seria de imagini executate.

Studii:

Universitatea Nationala de Arte, Bucuresti – Sectia Pictura
Liceul de Arte Balasa Doamna, Targoviste-Sectia Pictura

Activitate artistica

2011 Noul Figirativ, Victoria Art, Bucuresti
2011 Cum a fost posibil?, Art Yourself, Bucuresti
2011 Feminite Arte, Art Yourself, Bucuresti
2011 Start point, Victoria Art, Bucuresti
2011 Expozitie licentă, Sala Brancusi, Bucuresti
2010 Bienala Gheorghe Petrascu, Targoviste (mentiune)
2010  Noaptea Galeriilor, Bucuresti
2010  Prezenta corpului uman in Arta, Caminul Artei, Bucuresti
2010  Art embodiment, Muzeul de Arta, Constanta
2010  Palete, Liceul de Arta Balasa Doamna, Targoviste

Recomandat de Elena Andrei

  Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *