SEVAN SZEKELY

 Al Aventón – picturi din călătorie este prima expoziţie personală a lui Sevan Szekely. Inaugurată în spaţiul OAR (Ordinul Arhitecţilor din România) incursiunea sa artistică are menirea să ne aducă faţă în faţă cu personaje, locuri, obiecte familiare artistului, care l-au marcat într-un fel sau altul în călătoriile sale în Spania, Italia sau Ungaria. Lumea devine un roman, ale cărei puncte efervescente sunt notate metodic în jurnalul de călătorie al tânărului artist.

Ca şi artist originar din Cluj ce te-a atras la spaţiul artistic bucureştean?
M-am simţit mereu atras de oraşele mari, cu multă mişcare, mulţi oameni şi multe posibilităţi. Am ales Bucureştiul pentru că era varianta cea mai la îndemână la momentul respectiv, am simţit nevoia de o schimbare majoră din toate punctele de vedere. Bucureştiul însemna ceva monumental, lucru care m-a ajutat în demersul personal şi consider că a avut un rol important în formarea mea artistică. După 3 ani am ajuns să îmi dau seama de diferenţele şi asemănările dintre cele două oraşe şi cred că în ambele „centre“ artiştii tineri (şi majoritatea artiştilor consacraţi) sunt destul de inhibaţi în proiectele personale şi în impactul pe care l-ar putea crea asupra societăţii.

 
Anul trecut ai făcut parte dintre bursierii Erasmus în Valencia. În ce fel ţi-a îmbogăţit această experienţă perspectivele artistice?
În primul rând mi-a dat noi teme de gândire, simt că m-am apropiat mai mult de ceea ce înseamnă pentru mine „pictura“, mai ales din punct de vedere tehnic, am învăţat să fiu mai sever cu mine însumi în ceea ce priveşte procesul picturii, dar pe de altă parte simt că m-a deschis înspre alte moduri de expresie pe care şcoala bucureşteană le neagă sau le promovează prost, împiedicând astfel studenţii să fie multidisciplinari.
 
Care este tema expoziţiei tale „Al Aventón“?
 Al Aventón – portretele prietenilor mei necunoscuţi. „Al Aventón“ înseamnă „cu autostopul“, sau „a fi luat cu autostopul“ în dialectul mexican. Este un proiect pe care l-am gândit de prin 2008. Ideea e că documentarea pentru proiect a fost o călătorie prin Spania şi Italia. Lucrările finale sunt „jurnalul“ călătoriei. Fragmentele de flyere, pliante, gunoaie, scris, bucăţi de afişe împreună cu fotografiile  persoanelor cunoscute de-a lungul drumului au fost schiţele pentru pânzele finale. 
 
Există o tehnică anume de care te simţi mai ataşat ?
Deocamdată mă simt destul de ataşat de tehnica ulei pe panză.
 
Care sunt simbolurile pe care le foloseşti în lucrările tale?
În Al Aventón m-am folosit de imaginea Fecioarei Maria, de fragmente din cărţi vechi de anatomie, apare la un moment dat şi un elefant, simbolul oraşului Catania.
 
Există anumite motive, teme de care te simţi atras ?
Pot spune că portretul şi reprezentarea figurii umane au stat la baza lucrărilor mele. Îmi place repetiţia de elemente, intervenţia cu un gest „curat“ peste ceva pictat „frumos“, îmi place să las lucrurile „neterminate“, astfel privitorul poate continua şi termina pictura după bunu-i plac. În general prefer spontaneitatea şi prospeţimea în orice lucrare. 
 
Ce reprezintă pentru tine arta? Este doar o meserie sau implicarea ta în procesul creator reprezintă ceva mult mai amplu ?
Doar o meserie sigur nu e, din moment ce deocamdată nu câştig nimic material din asta. Nu aş vrea să sune a clişeu, dar pot să numesc arta un stil de viaţă. O zi împlinită e o zi petrecută în atelier pictând de dimineaţă până noaptea târziu, în miros de uleiuri şi terebentină. 
 
Cum se raportează artistul român la spaţiul cultural internaţional?
La nivel înalt, cu forţă şi lucrări puternice. Mă simt mândru că suntem reprezentaţi pe plan mondial de artişti ca Mircea Cantor, Dan Perjovschi, Adrian Ghenie, şi Victor Man.
 
 Numeşte trei artişti preferaţi.
 Daniel Pitin, Robert Rauchenberg şi Gabriel Orozco.
 
 Cum îţi petreci timpul liber?
 De obicei umblând. Prefer mersul pe bicicletă, mai ales la munte. Rareori refuz un ceai sau o bere cu un vechi sau un nou prieten.

Share

http://pleinair.carbonmade.com

Interviu realizat de Elena Andrei

Revista ArtClue, format print si web. Solicita revista in format pdf aici>>

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *