Silvia Pintilie: Pluralitatea stilurilor

Silvia Pintilie are o imagistică spectaculoasă, cu incursiuni bogate atât în mitologia personală, cât și în viața reală a evenimentelor cotidiene. Există o avalanșă a elementelor vizuale care reușește să capteze atenția privitorului și să-l facă să chestioneze propriile resorturi intime. E simplu să te atașezi de lumea pe care o creează și să devii, iremediabil, o parte intrinsecă a acestor manifestări artistice pline de profunzime și bazate pe o muncă tehnică de mare rigoare.

 
Stripes&Dynamics, acrilic pe panza, 90×140 cm, 2009
 

De curând, ai avut o expoziție personală, intitulată „Interactive Shreds“ la Centrul de Artă Contemporană din Sines, Colorida Art Gallery și Institutul Cultural Român din Lisabona. Ce concept a generat această expoziție itinerantă?

Intitulată „Interactive Shreds“ tocmai datorită pluralităţii de stiluri abordate şi multitudinii de lucrări prezentate (aprox. 60), expoziţia prezintă o selecţie din rezultatele creaţiei ultimilor cinci ani. Fiind vorba de un proiect amplu, acesta a fost prezentat sub forma a trei concepte tematice: îngerii, figurile fuzionate/puzzle-urile umane şi desenele figurative. În această direcţie, nu am căutat să urmăresc o abordare unitară, ci mai mult să creez imaginea unui work in progress, a unui offline performance. Expoziţia s-a bucurat în orice caz de un public flexibil, care a înţeles şi a apreciat ideile propuse, ceea ce mă motivează şi mai mult în demersurile mele interdisciplinare.

Din punct de vedere vizual, direcțiile pe care le abordezi nu se încadrează neapărat într-un stil. Totuși, trebuie să existe anumite elemente, idei, artiști etc. care te inspiră. Ne poți vorbi puțin despre asta?

 O mare parte din conceptele cu care operez în prezent sunt rezultatul experienţelor tehnice sau ideatice avute de-a lungul timpului. Lucrez susţinut de mică (am avut prima expoziţie personală la 7 ani), aşa că am avut şansa să fiu spectatorul propriei evoluţii. M-au inspirat în primul rând profesorii (Zamfira Bârzu, Ion Stendl) de la care am preluat într-o selecţie lucidă elementele care au corespuns necesităţilor mele creative din perioada respectivă. Apoi am încercat să suprind aspecte din expoziţii sau târguri de artă, tendinţe actuale care, deşi nu mă influenţează în mod direct, mă ajută să mă poziţionez în zona artei contemporane. La un alt nivel, îşi pun zilnic amprenta evenimentele mediatice şi cărţile citite, a cãror informaţie încerc sã o filtrez, pentru a evita cât mai mult clişeele legate de pseudo-culturã.

Ca bază de lucru, folosești mult desenul. Ce însemnătate are el în evoluția procesului tău artistic?

Întotdeauna am fost ataşată de desen şi am considerat, într-o manieră oarecum egoistă, că acesta trebuie să fie resortul creaţiei. În lucrările mele, rolul grafiei este preluat deopotrivă de schiţa de concept şi de baza pentru construcţia formei, însă folosesc tuşa liniară şi ca modul or pentru culoarea aplicată. Desenul este în sine o abordare sincretică, cuprinzând elemente diverse, de la dinamica corpului atunci când direcţionăm creionul pe coală şi până la amprenta întotdeauna nouă lăsată de acesta, aşa că, descriptiv sau conceptual, mi-a fost întotdeauna un bun instrument în redarea ideilor. 

În seriile tale de picturi cu îngeri, aceștia apar câteodată contorsionați, măcinați de o stare interioară ce sugerează multa neliniște. Ce semnificații ascunde această tratare? 

 
Falling Angel, acrilic pe panza, 100x100cm, 2007
 

Încercând să explorez semiotica fricii, personajele abordează atât atitudini resemnate, cât şi îngrozite, terifiate. Am folosit îngerii drept icon-uri pentru tensiunea cromatică şi compoziţională, în contrast cu ceea ce ideea de „îngeri“  înseamnă pentru cei mai multi dintre noi. Început ca un exerciţiu de mimetică facială, proiectul s-a dezvoltat într-o serie de lucrări care m-au adus de multe ori în situaţia de a explica tema, însă mi-au şi pus în vedere faptul că publicul reacţionează mai explicit la un concept accentuat descriptiv, axându-se pe stadiul de percepţie unidimensională a lucrării.

Multe din lucrările tale îmbină o varietate de tehnici – de la tempera și acrylic până la pastel, cărbune și tuș. Există vreo tehnică pe care o preferi?

De cele mai multe ori, tema îşi revendică tehnica. Obişnuiesc să mă erijez de multe ori din oficiala funcţie de „creator“ şi las lucrarea să îşi propunã finisarea într-o manieră sau alta. Ca orice gust, preferinţa pentru tehnici se schimbă, la fel şi personalitatea propriilor lucrări. Cu ani în urmă, preferam cromatica amplă şi desenul stilizat. Astăzi pun mai mult accent pe compoziţie şi las culoarea într-un plan secund. Însă aceste aspecte sunt puţin percepute de public, deoarece, într-o tehnică sau alta, lucrarea finală este cea care vorbeşte despre artist.

Care sunt temele recurente pe care le dezvelești în picturile tale?

Proiectele mele au toate tendinţa de a deveni figurative mai devreme sau mai târziu. Deşi admir şi alte tipuri de pictură, mă regăsesc cel mai mult în portretele redate pe pânză, în linia fină dintre stilizarea afectivă şi realismul expresiv. Astfel încât temele mele sunt cele în care personajele compun spaţiul şi stabilesc frontalitatea. În ultimii ani m-am ataşat de tema figurilor fuzionate/corpuri de oameni şi animale hibridizate şi contextualizate în serii de compoziţii ce se pot permuta, forma/corpul modular fiind o temă pe care o reiau în permanenţă, căutând mereu noi dimensionări ale actului creativ.  

Symbiosis, acrilic pe panza, 60_170 cm triptic
 
Game Master, acrilic pe panza, 60_170 cm, triptic, 2010
 

Dincolo de manifestările tale artistice din pictură și desen, ai avut ocazia să faci parte și din proiecte ce țin de tehnici decorative ample. Detaliază-ne aceste aspecte.

Din punct de vedere academic, formaţia de artist muralist mi-a permis să expermentez o multitudine de tehnici decorative, pe care ulterior le-am dezvoltat atât individual, în lucrări ambientale interioare (Clinica Medicală „Praxis Medica“ Iaşi sau exterioare (Gara Fontescodella, Macerata, Italia), cât şi în echipă, realizând decoraţii sau participând la diverse etape de restaurare (Staţia de metrou Porta Venezia-Milano, Palatul de Justiție din Torino, Castelul Banffy-Cluj, etc). Experienţa lucrului pe suprafeţe monumentale este un aspect pe care îl apreciez mai ales datorită multitudinii de concepte care intră în alcătuirea unui proiect. Desfăşurarea pe suprafeţe ample dar totuşi delimitate de arhitectură generează structuri compozitionale aparte şi orientează foarte mult creaţia spre experiment.

Ai participat la mai multe expoziții internaționale. Ce pași consideri că trebuie să urmeze un artist român pentru a avea parte de expunere în afara spațiului românesc?

Artistul are în primul rând nevoie de o expunere profesionistă în plan mediatic. Un site interesant, un press book cât mai bine documentat şi nu în ultimul rând o serie de contacte cu reprezentanţi ai galeriilor şi muzeelor, critici de artă şi curatori, asigură o vizibilitate optimă în societatea invadată de cele mai multe ori de pseudo-arta ridicată la rang de revelaţie. Trebuie de asemenea ca lucrările prezentate să fie expresia unei perpetue căutări de noutate şi inovaţie, aceasta fiind de fapt calitatea care face distincţia între lucrarea aleasă şi masa uniformă. 

Şi, deşi poate suna profan, este la fel de important ca artistul să îşi respecte creaţia, folosind materiale de bună calitate, ce asigură durabilitate şi adaugă valoare operei. 

Ne poți spune ce proiecte viitoare ai și câteva dintre expozițiile la care vei participa în 2011/2012?

De anul acesta am în proiect trecerea de la suportul 2d la polivalenta lume a obiectului. Experienţa din design-ul interior m-a inspirat în explorarea unor tehnici tridimensionale, însă este prea devreme să pot realiza dacă obiectul va fi pentru mine un experiment sau voi urma această direcţie pentru o perioadă mai îndelungată. În orice caz, îmi voi prezenta rezultatele într-o expoziţie personală care va avea loc la Muzeul de Arheologie din Setubal, Portugalia, iar apoi la Galeriile U.A.P „Cupola“  din Iaşi, în luna august. În plus, voi participa la expoziţii colective şi de grup din ţară şi din Europa(Cehia, Franţa, ș.a.).  

Ce face Silvia Pintilie în timpul ei liber? (ce muzică asculți, ce filme vizionezi, ce țări vizitezi, ce hobby-uri ai etc.)

Pentru că am proiecte variate şi sunt în continuă mişcare, un rol important îl are pentru mine radioul, pe care îl apreciez pentru muzică şi informaţii. În general ascult quality street music şi muzică clasică, iar ca filme le prefer pe cele de cinemateca, dar şi creaţiile noului val de regizori români. 

Cât despre călătorii, îmi place să cred că atunci când plec din ţara, dacă tot sunt turistă, măcar să fiu una orientată spre surprinderea valorilor culturale declarate sau alternative ale locurilor vizitate. Mi-aş dori să pot descoperi cât mai mult din ţările Africii de Nord şi Asia, să am oportunitatea să văd civilizaţii total diferite de cele europene. Şi dacă tot vorbim de descoperiri, unul dintre cele mai dragi hobby-uri (care de altfel reflectă personalitatea mea orientatã spre experiment) este „compozitia la farfurie“, altfel spus food design-ul şi, ca să închei în termeni artistici, finissage-ul de după. 

 http://www.silviapintilie.ro/

 
 
Night Flight, acrilic pe panza, 140x300cm, 2008
 

SILVIA PINTILIE

Studii
2010 –   Doctorand al Universitatii de Arte “G. Enescu” Iasi – Facultatea de Arte Plastice si  Design
2008 – 2010 Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, Facultatea de Arte Decorative si Design, Master in Arta Publica;
2008 – 2010  Universitatea “Al. I. Cuza” Iasi, Facultatea de Filosofie si Stiinte Politice, Master in Filosofie Aplicata si Management Cultural;
2004 – 2008 Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, Facultatea de Arte Decorative si Design, specializarea Arta Murala Laica – Clasa Prof. Dr. Ion Stendl;
2000-2004  Colegiul National de Arta “ Octav Bancila “ Iasi, specializarea Arta Monumentala;

Premii
2010        Diplomă de Merit la a 9-a Expoziţie Anuală “Female Artist”, Stockholm, Suedia;
2008        Premiul I la Concursul Internaţional “San Crispino”, Porto Sant’Elpidio, Italia;
2007        Premul I la Concursul Internaţional “TALENTS”, Salerno, Italia;
2006        Diploma de Excelenţă acordată de Primaria Sectorului 2 Bucureşti;
2005        Diploma de Excelenţă Astral, Iaşi, Romania;
2005        Diploma de Excelenţă acordată de Primăria Municipiului Iaşi;
2004        Premiul I – Arte Decorative – Pictură Monumentală – Olimpiada Naţionala de Arte Vizuale şi Istoria Artei – Alba Iulia, România;
2004        Premiul I – The 12th International Art Exhibition for Children &Young People – HYVINKÄÄ, Finlanda;
Premiul III – Istoria Artei – Olimpiada Naţionala de Arte Vizuale şi Istoria Artei – Constanţa, România;

Expoziţii personale
(selecţie)
2011     “Interactive Shreds” – Galeria Institutului Cultural Roman, Lisabona, Portugalia;
2011     “Interactive Shreds” – Centru de Arte de Sines, Sines, Portugalia;
2010     “Fragmente interactive. Soluţii vizuale pentru reconfigurarea portretului.” – Galeria Colorida, Lisabona, Portugalia;
2007      Expoziţie de Pictură – Galeriile “Le Grotte” – Accademia di Belle Arti di Macerata, Italia;
2007      “Ȋngeri” (proiect al arh. Mario Botta), Abbazia di Rambona, Italia;

Expoziţii de grup şi colective (selecţie):
2010      “Unwrap Your Mind”, Galeria That, Hong Kong;
2010  “Atelier 35” World Trade Center Iaşi;
2010  “Human Rights”, Fondazione Opera Campana dei Caduti, Trento, Italia.
2010  “Salonul de toamnă al U.A.P. filiala Iaşi” World Trade Center Iaşi;
2009  “Salonul Mic”, ediţia a III-a, Galeria Căminul Artei, Bucureşti;
2009  Salonul Naţional“Atitudini contemporane”, ediţia a II-a(expoziţie itinerantă);
2009  “Salonul Mic”, ediţia a II-a, Galeria Căminul Artei, Bucureşti;
2008   Expoziţia de Licenţă – Palatul Parlamentului, Bucureşti;
2008   Galeriile “RP08” House of Legacy şi “Remont”, Belgrad, Serbia;
2008    “Open” la Galeria OPEN 011, Torino, Italia;

Lucrări realizate în tehnici specifice artei murale:

2008    Participare la restaurările efectuate la Palatul de Justiţie « Bruno Caccia » – faza de repictare, Torino, Italia;
2008    Pictură murală – Palazzo San Donato (sec. XIX), tehnica  al secco, Torino, Italia;
2007    Decoraţie parietală 2,5 x 12 m, tehnica acryl magnesium, gara feroviară Macerata, Italia;
2007    Pictură murală pe suport hidraulic, piscine publică « Borgo Lanciano », Castelraimondo, Italia ;
2004    Picturi murale(decoraţiuni interioare) al secco pentru Clinica de Investigaţii  Medicale “Praxis Medica”, Iaşi;
2001    Decoraţiune interioară pentru salonul de Terapie Intensivă –Spitalul de Neurochirurgie Iaşi;

Interviu realizat de Elena Andrei
 

  Share

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *