BERTOTI ATTILA

Ce studii ai urmat?

Am terminat sectia de Fotografie, Film si Media din cadrul Univesitatatii Sapientia din Cluj, specializarea Regie de film.

Ce filme de animatie ai realizat pana in prezent?

Inainte de Firul Ariadnei am facut cateva scurtmetraje stop-motion in cadrul taberelor de creatie Filmtett-Dunaműhely: Hajsza (Goana, 2002); Madzag, papír, olló (Sfoara, hartie, foarfeca, 2005); Carton (Karton, 2003). In 2007 am realizat un filmulet de un minut pentru un concurs de animatie web pe tema incalzirii globale: Full steam ahead.

Regizorul Mihai Surubaru a afirmat ca "Ariadne Fonala/ Ariadne’s Thread/ Firul Ariadnei" este un scurtmetraj bine realizat. Are o poveste coerenta si o animatie buna – 2D. Avem cadrul si personajele cunoscute din mitologia greaca: labirintul, Minotaurul, Ariadna, Tezeu, si, bineinteles, firul Ariadnei.

Care este povestea scurtmetrajului de animatie Ariadne Fonala?

Totul a pornit de la o idee destul de veche de-a mea. Mi-am dat seama ca intamplarile relatate in mitul antic ar fi putut lua o intorsatura cu totul neasteptata, si ca aceasta noua versiune a povestii ar fi un subiect excelent pentru o animatie. In anul trei de facultate am hotarat ca acesta va fi proiectul meu de diploma si m-am apucat sa dezvolt scenariul, storyboardul, ca apoi sa ma apuc de animatie. Cu ajutorul Asociatiei Audiovizuale Argo din Cluj si Inforg Studio din Budapesta am participat la un concurs de proiecte si am obtinut un sprijin financiar, pe care l-am folosit pentru postproductie si realizarea sunetului. Sunetul a fost facut de Várhegyi Rudolf.

httpv://www.youtube.com/watch?v=hwlqykl9T-A

La ce festivaluri ai participat si ce premii ai luat cu Ariadne Fonala?

 Filmul a obtinut premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la Festivalul de Film de Animatie Kecskemét (Ungaria, 2009), Mentiunea speciala a juriului la sectiunea Balkanimation al Festivalului Anim’est (Bucuresti, 2009) si premiul Radio Romania Cultural la Festivalul International de Scurtmetraje Alter-Native (Targu Mures, 2009), si premiul pentru cea mai buna animatie la FFEST 2009, Festivalul International de Film Studentesc de la Cluj Napoca. Filmul a mai participat la festivalul Seminci din Valladolid, a fost prezentat in cadrul Animateka la Ljubljana, iar in februarie va fi prezent la festivalul Anima din Bruxelles.

Preferi animatia 2D?

Nu neaparat, nu cred ca o tehnica oarecare e superioara. Totul depinde pentru ce si cum il folosesti.

Ce proiecte ai in derulare?

Lucrez la o adaptare a unei poezii pentru copii de Daniil Harms. Am inceput-o in vara, in tabara Filmtett-Duna Műhely si n-am apucat inca sa o termin.

Ce parere ai despre filmul de animatie romanesc?

Din cate cunosc eu, animatia din Romania la ora actuala inseamna mai ales filme realizate de autori independenti, majoritatea tineri pasionati proveniti din domenii tangentiale (grafica, video, film etc.). Exista idei bune, dar de multe ori realizarea lasa de dorit din pacate. Totusi, filmele progreseaza de la an la an.

Studiourile care produc animatie lucreaza mai ales pentru publicitate, si dupa parerea mea o fac la un nivel ridicat. Din cand in cand mai fac si cate un scurtmetraj.

In mod oficial animatia romaneasca aproape ca nu exista: Romania nu are o facultate de profil, la concursurile Centrului National al Cinematografiei (CNC) animatia imparte aceeasi categorie cu filmul documentar, si in mod ironic Premiile Industriei de Film din Romania, ce poarta numele lui Gopo (!) nu au categorie separata pentru animatie. Aceasta ramura a cinematografiei ar merita mai mult sprijin si respect.

Vreau sa stiu parerea ta despre lipsa productilor autohtone de animatie pe posturile tv romanesti.

Productiile TV ar putea fi un catalizator important pentru animatie, problema e ca televiziunile aleg calea comoda si ieftina cumparand filme straine in loc sa investeasca in productii proprii. Totusi au existat cateva productii autohtone in trecut care demonstreaza ca se poate, tin sa amintesc si eu, cum au mai facut-o si altii, Planeta Moldova, showul cu inserturi animate de pe Televiziunea Romana (TVR), care ramane in istoria audiovizualului romanesc.

Pe de alta parte televiziunile (sau cel putin televiziunea nationala) ar trebui sa-si asume rolul de popularizare a culturii nationale si sa difuzeze filme valoroase din arhive.

Ce crezi despre ultimele productii Pixar, DreamWorks Animation, etc? Iti place filmul de animatie Up?

Exista o competitie sanatoasa intre Pixar si Dreamworks care contribuie la diversificarea tematica si stilistica a superproductiilor animate. Este laudabil faptul ca, in timp ce majoritatea filmelor de success din Hollywood sunt adaptari din alte medii artistice sau remakeuri, cele doua studiouri continua sa dezvolte scenarii originale.

 Up mi-a placut, dar n-am gasit nimic extraordinar sau inovator in el. Valva care s-a facut in jurul lui (proiectia de deschidere la Festivalul de la Cannes…) cronicile elogioase mi se par exagerate.

Ce filme de animatie iti plac?

Imi plac mai ales filmele de autor, regizorii mei preferati sunt Gil Alkabetz, Michaela Pavlatova, Andreas Hykade si Phil Mulloy. In acelasi timp sunt mare fan al familiei Simpsons. Lungmetrajele mele preferate sunt Persepolis de Marjane Satrapi si Sita sings the Blues de Nina Paley.

Cum ti s-au parut scurtmetrajele de animatie realizate de studentii universitatilor din Canada si Franta?

Admir perfectionismul scurtmetrajelor produse de studentii de la Gobelins L’Ecole de L’Image si Supinfocom, se produc aici adevarate bijuterii. Imi place foarte mult dinamismul SI umorul scurtmetrajelor lui Louis Clichy (fost student la Gobelins). Din pacate nu cunosc destul de bine creatiile studentilor canadieni.

De ce crezi ca Romania nu are niciun studiou de animatie de lung metraj? In vara anului 2009, Dacodac Bucuresti a dat faliment.

Ma abtin de la comentarii, deoarece nu cunosc prea bine istoria Dacodac-ului, nici detaliile legate de faliment.

Ai primit propuneri din Ungaria sau din alte tari pentru a lucra in domeniul animatiei?

Si Firul Ariadnei a fost realizat in parteneriat cu Inforg Studio din Budapesta. Dupa acest film am primit propuneri si din partea altor studiouri din Ungaria pentru colaborare in cazul in care as dori sa incep un proiect nou de animatie.

Apropo, ce parere ai despre industria filmului de animatie maghiar?

Scena animatiei maghiare este foarte variata. Cativa dintre marii regizori ai epocii de aur ai animatiei maghiare (anii 70 si 80) sunt inca activi, dar in ultimele decenii s-au afirmat noi generatii de creatori valorosi. Exista mai multe studiouri axate pe animatie, care pe langa onorarea comenzilor din srainatate sau din publicitate produc si o cantitate semnificativa de filme independente, de cele mai multe ori cu sprijin financiar din partea statului. Exista un festival bienal dedicat animatiei maghiare, Festivalul de la Kecskemét, in orasul unde functioneaza cel mai mare studiou de animatie din Ungaria. Poate punctul cel mai efervescent al animatiei maghiare este facultatea de animatie in cadrul Moholy László Művészeti Egyetem (MOME) (Universitatea de Arta Moholy László, Budapesta) unde se lucreaza foarte serios. Multi studenti MOME au obtinut importante succese internationale in ultimii ani.

Exista multe probleme si in Ungaria, televiziunile nu se implica mai deloc in productia si distributia de animatie, se produc putine seriale, si trebuie sa astepti ani la rand pentru un nou lungmetraj maghiar.

In prezent, unde lucrezi?

Sunt freelancer, fac lucrari de grafica si animatie aplicata.

Cei care iti admira scurtmetrajul de animatie, unde iti pot scrie? Ai website sau blog?

bertoti.attila@gmail.com, deocamdata nu am site, nici blog.

 

Interviu realizat de Daniel Todoran Rares

www.animationmagazine.eu