KATIA SCHURL (2)

Care sunt criteriile de care tineti cont atunci cand alegeti sa expuneti un proiect artistic la Kunsthaus Graz? Este selectia artistilor pe care-i prezentati publicului influentata de conceptul arhitectural inovativ al muzeului?

Criteriile de selectie ale proiectelor expuse sunt, constient sau inconstient, renegociate de la o expozitie la alta. Desigur ca profilul muzeului impune o anumita calitate artistica care, pe de alta parte, este definita de criteriile curatorilor implicati. Dialogul cu spatiul muzeului joaca intotdeauna un rol important mai ales ca arhitectura inovativa a muzeului din Graz impune anumiti parametri de care nu orice opera trece. Multe lucrari se „pierd“ in acest spatiu sau intra in concurenta cu el. Nu este usor, intr-un muzeu cu arhitectura dominanta precum cel din Graz, sa pui in evidenta prim planul, dar e in orice caz o provocare pentru artisti si curatori, sa reinventeze de fiecare data un spatiu nou.

Care au fost cele mai importante proiecte ale muzeului din ultimul an?

Expozitia curenta a artistei americane Diana Thater prezinta o instalatie video in format mare -„gorillagorillagorilla” – care a fost dezvoltata pentru muzeul din Graz si a fost mai  tarziu expusa si la Muzeul de Istorie Naturala din Londra. Acest proiect este un exemplu bun despre cum stie o artista sa se joace cu spatiul expozitional, contopind intr-un mod remarcabil spatiul si video intr-un singur mediu vizual. Un alt exemplu de interactiune intre spatiu si arta a fost expozitia „True Gardens” de Pedro Cabrita Reis. Artistul portughez a transformat spatiul intr-un labirint de lumina si sticla, care este distribuit pe suprafata curba a salii 01. O lucrare poetica si frumoasa!

Ne puteti spune cateva cuvinte despre proiectul dvs preferat?

Proiectul meu de suflet din cariera mea de pana acum  a fost prima expozitie pe care am supervizat-o la Kunsthaus: „Moving Parts. Forms of the Kinetic.” Era vorba de o expozitie de grup pe tema cineticii in arta pe care am conceput-o si implementat-o cu Tinguely Museum din Basel.  Pentru expozitie au fost puse in practica mai multe lucrari ale unor tineri artisti care si-au instalat proiectele pe loc si au petrecut ceva vreme la Graz. Acest grup mic a dezvoltat o dinamica pe care nu am vazut-o la nici un alt proiect expozitional anterior ceea ce, de altfel, au simtit si artistii. A fost o experienta minunata sa iau parte la un proces artistic intr-un mod asa intens.

Prin ce se deosebeste Kunsthaus Graz de celelalte muzee din Austria?

Kunsthaus Graz este incorporat in Landesmuseum Joanneum, al doilea complex muzeal  ca marime  in Austria care cuprinde 21 de sectii (de la botanica la mineralogie pana la galeriile de arta veche si contemporana) si 19 colectii. Kunsthaus Graz nu detine colectii proprii si este doar un spatiu expozitional. Folosim spatiul pentru expozitii care de obicei dureaza in jur de 3 luni. Absenta unei colectii proprii face ca expozitiile noastre sa subziste din fonduri imprumutate ceea ce ingreuneaza organizarea, dar in acelasi timp face ca programul sa fie mai liber.

Prin ce anume este Kunsthaus Graz unic in Europa?

Cu riscul de a ma repeta: unicitatea evidenta a muzeului din Graz este data de structura amorfa realizata de arhitectii britanici Colin Fournier si Peter Cook. Absenta peretilor (spatiul expozitional in forme curbe este in intregime deschis) face ca la fiecare expozitie sa se creeze o noua arhitectura, adaptata la tema sau opera artistica prezentata.
Astfel vizitatorului ii este oferita o noua experienta spatiala la fiecare vizita in muzeul din Graz.

Vezi prima parte>>

Autor: AC & Valentina Tirlea

Traducere din limba germana: A C